Toestemming geven

toestemmingAlles begint met toestemming geven. U moet toestemming geven dat gezondheidsgegevens over u gedeeld mogen worden tussen zorgverleners. Alleen dan kan er iets over u op Vitalink verschijnen. Daarna kan u nog instellen welke zorgverleners er juist aan die gegevens kunnen.

Toestemming voor wat?

De toestemming geldt voor het elektronisch delen van gezondheidsgegevens in het algemeen en is ruimer dan voor Vitalink alleen.

Momenteel geldt de toestemming voor de volgende netwerken of projecten:

  • Vitalink, waarmee artsen, apothekers en thuisverplegers informatie uitwisselen.
  • Netwerken waarmee zorgverleners in ziekenhuizen patiëntgegevens uitwisselen (het zogenaamde “hubs- en metahubsysteem”.
  • Inter-Med en BruSafe, de tegenhangers van Vitalink in Wallonië en Brussel.
  • Het Gedeeld Farmaceutisch Dossier waarmee apothekers medicatiegegevens met elkaar delen.

U hoeft uw toestemming slechts 1 keer te geven. Ze geldt voor al uw gezondheidsgegevens die binnen een van bovenstaande projecten gedeeld worden. U kunt niet kiezen om sommige gegevens wel en andere niet te delen. U kan wel zelf bepalen welke zorgverleners toegang hebben. En u kan ook bepaalde zorgverleners expliciet uitsluiten.

De toestemming die u geeft wordt ook wel de “informed consent” genoemd.

> Meer over de toestemming

Hoe toestemming geven?

U moet uw toestemming registreren. Dat kan op 4 manieren:

  1. Vraag uw zorgverlener (arts, apotheker, thuisverpleegkundige of tandarts) om uw toestemming te registreren of in te trekken. Geef uw zorgverlener daarvoor uw identiteitskaart(of ISI+-kaart). Uw pincode is niet nodig.
  2. Ga langs bij het lokaal kantoor van uw ziekenfonds. Ook zij kunnen uw toestemming registeren met uw identiteitskaart(of ISI+-kaart).
  3. Vraag aan de inschrijvingsbalie van een ziekenhuis om uw toestemming te registeren. Dat kan opnieuw met uw identiteitskaart (of ISI+-kaart).
  4. Registreer zelf uw toestemming via de toepassing “ehealthConsent” op deze website van de federale overheid.
    • Klik op “Geef hier uw toestemming”
    • Meld u aan met uw elektronische identiteitskaart. U hebt uw pincode en kaartlezer nodig (meer over de e-id).
    • In het tabblad “toestemming” ziet u de status van uw toestemming. Klik op “activeren” om toestemming te geven voor gegevensuitwisseling.
  5. Ook op sommige websites van ziekenhuizen, zorginstellingen of -netwerken kunt u de toestemming registreren.

Toestemming geven voor uw kinderen

Vraag uw arts of apotheker om de toestemming voor uw kind te registreren. Geef hen daarvoor het kidsID (zonder pincode) of de SIS-kaart van uw kind.

Voor kinderen vanaf 6 jaar kunt u de toestemming ook online registeren als ze een kidsID met geactiveerde chip en pincode hebben. Voor kinderen die geen geactiveerde kidsID hebben, bijvoorbeeld kinderen jonger dan 6 jaar, moet u aan een arts of apotheker vragen om de toestemming te registeren. Geef hen daarvoor het kidsID van uw kind.

De toestemming intrekken

U kan op elk moment uw toestemming weer intrekken of deactiveren. Doet u dat, dan worden uw gegevens niet langer gedeeld. Gegevens die op Vitalink stonden vóór u uw toestemming introk blijven daar staan, maar niemand kan er nog aan. Ook uzelf niet en zelfs niet in noodgevallen. Als u dat wilt kan u vragen om deze gegevens te laten verwijderen. Neem hiervoor contact op met 1700.

De toestemming intrekken doet u op dezelfde manier als de toestemming geven:

  1. Vraag uw zorgverlener (arts, apotheker, thuisverpleegkundige of tandarts) om uw toestemming in te trekken. Geef uw zorgverlener daarvoor uw identiteitskaart, SIS-kaart of ISI+-kaart. Uw pincode is niet nodig.
  2. Ga langs bij het lokaal kantoor van uw ziekenfonds.
  3. Vraag aan de inschrijvingsbalie van een ziekenhuis om uw toestemming in te trekken. Dat kan opnieuw met uw identiteitskaart (of ISI+-kaart).
  4. Deactiveer zelf uw toestemming via de toepassing “ehealthConsent” van de federale overheid. U hebt u uw e-id met pincode en kaartlezer nodig.

 

duimen omhoog